- Van zelfinzicht naar zingeving
- 2 min leestijd
Week 1 – Hoe ging je om met het oude jaar?

Hoe ben je omgegaan met nieuwe, spannende dingen? Heb je veel nagedacht? Experimenteerde je veel? Ging je meteen aan de slag?
Met behulp van het leerstijlen-model van Kolb krijg je inzicht in hoe je je opstelt als er iets nieuws op je pad komt. Met andere woorden: je komt erachter hoe je ‘leert’. Niet alleen het leren zoals in opleidingen of op school, maar leren van alles wat het leven je voorschotelt. Dit inzicht helpt je om in de toekomst anders (beter) om te gaan met nieuwe, spannende situaties. Want die komen er zeker.
Omgaan met nieuwe dingen is eigenlijk niets anders dan leren
David Kolb bestudeerde jarenlang het leerproces van mensen. Volgens Kolb leer je optimaal als je vier fasen in een cyclus doorloopt. Met ‘optimaal’ bedoelen we dan dat je het meeste leert van datgene wat je meemaakt. Die vier fasen zijn: ervaren, reflecteren, analyseren en experimenteren. Deze fasen sluiten op elkaar aan en hebben ieder hun eigen karakteristieken.
De vier fases in de leercyclus:
Het model van Kolb kent meerdere lagen. Naast de vier fasen zijn er dus de vier leerstijlen:
de dromer – de denker – de beslisser – de doener
Iedereen ontwikkelt tijdens zijn leven een zogenaamde ‘voorkeursleerstijl’. Deze leerstijl bepaalt hoe je met nieuwe situaties omgaat, problemen oplost en besluiten neemt. De ene leerstijl is niet beter dan de andere. Het is wel zo dat de ene leerstijl vaak beter bij een bepaalde situatie past dan de andere.
Meer informatie over Kolb vind je in dit blog van trainer Myres.
Op deze pagina staat de Kolb-test. Door de test in te vullen (ca 5 minuten) wordt je voorkeursleerstijl bekend. Als je je uitslag hebt, sta dan stil bij deze vragen: